close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה זה הזוהר הצפוני?

מערכת שורשכז טבת, תשעז25/01/2017

אורות הזוהר מופיעים כחלק מתופעת טבע שמזוהה עם הקוטב הצפוני או הדרומי. עכשיו זו תקופה מצוינת לנסוע כדי לראות אותם מקרוב, אבל קודם כל צריך לדעת כיצד הם נגרמים ומה התנאים לצפייה נוחה. מדריך

תגיות:

תופעת הטבע שנקראת זוהר הקוטב, או "הזוהר הצפוני", מאופיינת בהופעה של אורות בצבעים שונים בשמי הלילה. היא מתרחשת בקרבת הקוטב הצפוני ונקראת גם "אורורה בוראליס" ו"אורות הצפון". תופעה דומה מתרחשת גם בקוטב הדרומי ויש לה שמות אחרים.

איך נוצרים אורות הזוהר הצפוני? 

אורות הקוטב נוצרים כתוצאה מיחסי הגומלין בין רוח השמש וחגורת הקרינה המקיפה את כדור הארץ. חגורת החלקיקים הטעונים מקובעת למקומה בגלל השדה המגנטי של כדור הארץ, בעוד רוח השמש היא פלסמה של חלקיקים טעונים שנפלטת מהחלק העליון של האטמוספירה. כאשר החלקיקים מרוח השמש מגיעים לאזור חגורת הקרינה, התוצאה היא התנגשות עם המולקולות שבאוויר ועודף אנרגטי שמשתחרר בצורה של פליטות אור.

צבע הזוהר הצפוני תלוי לפיכך בסוג האטום המגיב ולכן האורות הנפוצים הם בירוק (חמצן), אדום (מימן) וכחול (חנקן). הוא מופיע באזורי הקוטב בגלל שהחלקיקים הטעונים נמשכים לשם והוא דורשם הצטברות של תנאים מסוימים. הזמן הטוב ביותר לראות את הזוהר הצפוני הוא בין החודשים אוקטובר-אפריל, לעומת הקיץ שבו יש אור במשך רוב שעות היממה ולכן כמעט בלתי אפשרי לזהות את התופעה.

כך תוכלו גם אתם לצפות בזוהר הצפוני 

מבחינה טכנית, הסיכוי הכי טוב לראות את אורות הצפון הוא מהאזור של צפון איסלנד. צריך לצאת לחיק הטבע כדי לעשות את זה ולא מומלץ לנסות לעבור את החוויה לבד. יש לוודא שהייה בשטח פתוח ללא זיהום אוויר ולהכיר את המקומות המתאימים. אורות הצפון נקלטים פחות טוב בעין האנושית מאשר במצלמה והם דורשים לילות בהירים, נטולי או מעוטי עננים.

תופעת הזוהר הצפוני נצפית באיסלנד לכמה דקות מספר פעמים במהלך הלילה, ולעיתים נדירות היא נמשכת כמה שעות ברצף. עוד בקוטב הצפוני ניתן לצפות באורות הזוהר מצפון רוסיה, לפלנד, גרינלנד, אלסקה וקנדה. לעומת זאת, את הזוהר הדרומי אפשר לראות מאנטרקטיקה ובסופות סולריות חזקות מתפשט הזוהר מהקטבים לכיוון קו המשווה.

אפשר לראות את אורות הזוהר הצפוני כחלק ממסלול טיול מאורגן לאיסלנד ולנצל את ההזדמנות לטיול מלא וחוויתי. באיסלנד מייחסים לאורות האלה שורה ארוכה של מיתוסים, כמו למשל אלו שקובעים שאם נשים בהריון יביטו בהם ייולדו להן תינוקות פוזלים. האורות עצמם מוזכרים לעיתים קרובות במיתולוגיה הנורדית ויש אזכור לזוהר הצפוני גם בתנ"ך.

כדאי לעקוב אחר תחזית הזוהר הצפוני ומידע שמופיע באתרי האינטרנט. כך ניתן לתאם את הנסיעה לאיסלנד עם ימים שבהם סיכוי גבוה לצפייה באורות, ולראות את התחזית להופעת התופעה גם ממקומות נוספים ברחבי אירופה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה